ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
مدیریت خلاقیت و فناوری های نوین شهر داری اصفهان .
انتشارات سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهر داری اصفهان .
نویسندگان : آزاده وسیلی . زهرا آقا جانی . احمد رضا دار افشانی .
مدیر هنری و طراح جلد : مهدی تمیزی .
صفحه آرا : نسرین آرین .
ویراستار : سمیه لندی اصفهانی .
مدیر تولید : سعید معتمدی .
تهیه شده در مرکز خلاقیت و نو آوری های شهر داری اصفهان .
تعداد صفحات : 48 .
نسخه دیجیتال : 1397 .
فهرست .
1 . مقدمه .
2 . تعاریف گردشگری خلاق .
3 . سابقه ی گردشگری خلاق .
4 . گردشگری خلاق از نظر یونسکو .
5 . مزایای گردشگری خلاق .
6 . گردشگری و مدیریت شهری .
7 . ارتباط شهر خلاق و گردشگری خلاق .
فصل دوم . گردشگری خلاق .
8 . تنوع فرهنگی .
9 . گفت و گو مندی .
10 . تجربه گرایی .
11 . برنامه هایی جهت افزایش تجربه گرایی در گردشگری خلاق .
12 . گردشگری رویداد ها و رخداد ها .
13 . صنایع خلاق .
14 . عناصر خلاق در خدمت گردشگری .
15 . گردشگری روایی و گردشگری خلاق .
فصل سوم . شهر خلاق و گردشگری .
16 . پیوست گردشگری خلاق در پروژه های عمرانی .
17 . توجه به هنر در شهر خلاق ( یک جاذبه برای گردشگر ) .
18 . گردشگران خلاق ؛ سفیران شهر .
19 . شهر خلاق ، عنوانی برای جذب گردشگر .
20 . گردشگری خلاق و توسعه ی کار آفرینی .
21 . گردشگری و توسعه ی پایدار .
22 . خاطره ای از یک گردشگر خلاق .
https://feedreader.com/observe/quiztourisme.blogsky.com/1402/04/21/post-159/ .
https://link.infini.fr/vDBDjWTV/ .
فصل اول . مفاهیم .
1 . مقدمه .
در نیمه ی دوم قرن بیستم ، اکثر صنایع بزرگ جهان با پیامد های ناشی از بحران اقتصادی دست به گریبان بوده اند .
در این میان ، صنعت گردشگری با وجود دور نمای نا مشخص اقتصاد جهانی ، رشد چشم گیری داشته است .
با توجه به روند تکامل گردشگری که از گردشگری تفریحی به گردشگری فرهنگی و در نهایت به گردشگری خلاق منتهی شده است و با توجه به تنوع فرهنگی ، غنای آثار هنری و صنایع دستی در ایران ، گردشگری خلاق ، یکی از مطلوب ترین انواع گردشگری برای کشورمان به شمار می آید .
امکان توسعه ی گردشگری خلاق در ایران ، به ویژه در مناطقی با پیشینه ی غنی تاریخی وجود دارد .
این مناطق با داشتن آثار هنری و صنایع دستی اصیل و با کیفیت می توانند به بهترین وجه از گردشگری خلاق استفاده کنند .
در این راستا ، شهر اصفهان با وجود تنوع بسیار بالایی در صنایع دستی ، ظرفیت زیادی را برای جذب گردشگر خلاق دارد .
2 . تعریف گردشگری خلاق .
گردشگری خلاق شکلی پایدار تر از گردشگری است که به بازدید کننده این امکان را می دهد تا توانایی های بالقوه ی خلاق خود را از طریق مشارکت در دوره ها و آموختن تجاربی خاص ، رشد دهد .
گردشگری خلاق شامل مشارکت گردشگران ، در مقاصد گردشگری فرهنگی است .
در جریان این فعالیت ها ، گردشگر ، به تنهایی یا همراه با دیگران آثاری را خلق می کند ؛ مانند نقاشی ، موسیقی یا صنایع دستی .
در بیش تر اوقات این گردشگری تعاملی است بین میزبان و مهمان که بخش عمده ای از تجربه ی سفر گردشگران قرار می گیرد .
این گردشگری ، دست رسی بیش تر افراد به فرهنگ و تاریخ را امکان پذیر می سازد .
در این گردشگری ، گردشگر فعالیتی تجربه محور انجام می دهد تا در فرهنگ واقعی یک سرزمین و مردمان آن مشارکت داشته باشد .
3 . سابقه ی گردشگری خلاق .
گردشگری خلاق را ابتدا پیِرس و باتلر ( 1993 ) به عنوان شکل بالقوه ای از گردشگری مطرح کردند ؛ اگر چه آن ها تعریفی برای این اصطلاح ارائه ندادند .
در طول دهه ی 1190 میلادی به خلاقیت نه فقط در شهر ها ؛ بلکه حتی در مناطق روستایی توجه ویژه ای شد .
بعد ها با فراگیر شدن این مفهوم ، خلاقیت در میان اولویت های بسیاری از سازمان ها و نهاد های بین المللی نظیر یونسکو قرار گرفت .
12 شهر خلاق جهان از نظر یونسکو .
1 - شهر اَسوان در مصر .
2 - سانتافه در ایالت نیومکزیکو آمریکا .
3 - برلین در آلمان .
4 - ادینبورگ در اسکاتلند .
5 - مونترال در کانادا .
6 - ملبورن در استرالیا .
7 - بوینوس آیرس در آرژانتین .
8 - بولونیا در ایتالیا .
9 - سِویل در اسپانیا .
10 - گلاسو در اسکاتلند .
11 - لیون در فرانسه .
12 - پوپایان در کلمبیا .
4 - گردشگری خلاق از نظر یونسکو .
توانایی های نهفته ی شهر ها با کمک خلاقیت و نو آوری می تواند حرکت کُند گردشگری را سرعت بخشد .
بر اساس تعریف سازمان یونسکو ، گردشگری خلاق ، سفری هدایت شده برای کسب تجربه ای اصیل و تعاملی ، همراه با یاد گیری و مشارکتی است که امکان بر قراری ارتباط با مردم آن فرهنگ را فراهم می نماید .
از نگاه یونسکو ، گردشگران خلاق مقاصد جدید را به منظور کسب تجارب منحصر به فرد و خلاقانه جست و جو می کنند .
5 . مزایای گردشگری خلاق .
از مزایای گردشگری خلاق می توان به :
1 - غنی سازی فرهنگی .
2 - تأثیر مثبت بر اعتماد به نفس به ساکنان .
3 - احیای میراث ملموس و نا ملموس .
4 - تنوع دهی به فعالیت های گردشگری بدون نیاز به سرمایه گذار قبلی .
5 - تاثیر مثبت بر سود آوری زیر ساخت های فرهنگی به دلیل ایجاد تقاضای جدید .
6 - جذب الگو های جدیدی از گردشگری با ارزش افزوده ی بالا .
7 - اصالت و پایداری .
8 - توزیع بهتر فعالیت های گردشگری در طول سال ( رفع معزل فصلی بودن ) .
9 - منابع مالی جدید برای بخش هنری و شرکت های خدماتی .
10 - جذب استعداد ها و رشد فعالیت های اقتصادی و ایجاد اشتغال .
اشاره کرد .
6 . گردشگری و مدیریت شهری .
گردشگری عاملی مهم و اثر گذار برای مدیریت شهر است ؛ تا آن جا که به عنوان گزینه ای مناسب برای توسعه ی پایدار در مدیریت شهری مطرح می شود .
مدیریت گردشگری شهری اکنون به فعالیتی مهم بدل گشته است که جریان کار ها ، اقدام های اجتماعی و تغییرات فضایی فراوانی را شکل می دهد .
مهم ترین سیاست های گردشگری پایدار شهری عبارتند از :
1 - ارتقای توسعه ی محلی .
2 - ترویج ویژگی های فرهنگی ، محلی .
3 - هماهنگی بین نیاز های موجود ، کیفیت تجارب گردشگری و کیفیت زندگی ساکنان .
4 - حفظ کیفیت محیط زیست که جامعه ی میزبان و گردشگران به آن وابسته اند .
5 - جلب نگرش های مدیران و برنامه ریزان شهری به توسعه ی پایدار شهری .
6 - در نظر گرفتن ثبات در سیاست گذاری ها .
7 - نهادینه سازی اهمیت گردشگری در معرفی شهر .
7 . ارتباط شهر خلاق و گردشگری خلاق .
شهر های خلاق شهر هایی هستند که در آنجا :
1 - گرایش جدیدی را در هنر و فرهنگ رواج می دهند .
2 - از طریق فعالیت های هنرمندان ، خالقان آثار و شهروندان عادی ، صنایع خلاق و نو آورانه را ترجیح می دهند .
3 - محیط های خلاق و نو آورانه ای دارند .
4 - از ظرفیت مردمی برای حل مشکلات اجتماعی استفاده می کنند .
5 - از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار هستند .
6 - افراد می توانند در زندگی روزمره ی خود از فعالیت های خلاق بهره ببرند .
7 - هنر به عنوان یکی از ضرورت های آموزشی مطرح است .
8 - خلاقیت به عنوان مهارتی در عصر اطلاعات شناخته می شود .
9 - هنر ، نقش پویایی در اقتصاد و کسب ثروت دارد .
یکی از اهداف (( گردشگری خلاق )) تشویق تولید صنایع دستی است که هم به خاطر خواسته ی گردشگر و هم با یک طیف وسیع در برنامه های سیاست گذاری معاصر شکل گرفته است .
پس اگر بپذیریم که به دلایل زیر این شهر ها مقصد گردشگران خلاق قرار می گیرند ، به ارتباط (( شهر خلاق )) با (( گردشگری خلاق )) پی می بریم :
گردشگری خلالق .
1 . راهبردی هوشمند .
2 - نو آور و خلاق .
3 - ایجاد مشارکت پایدار و فعال .
4 - مقصدی متفاوت .
فصل دوم . گردشگری خلاق .
8 . تنوع فرهنگی .
به دلیل وجود تنوع است که سفر ، مفهوم خود را می یابد و این امر در گردشگری خلاق، اهمیت زیادی پیدا می کند .
تنوع فرهنگی ، میراث مشترک بشری است که سر منشأ مبادله ، ابداع و خلاقیت میان انسان ها قرار می گیرد .
تنوع فرهنگی بر تنوع خلاق شهر می افزاید .
مهارت ها ، استعداد ها و ارزش های فرهنگ های متنوع ، فرصت هایی را پیش روی شهر برای ایجاد جاذبه ی گردشگری خلاق به وجود می آورد .
غنای تنوع فرهنگی در اصفهان ، یکی از جاذبه های گردشگری این شهر است .
هنر و معماری سلجوقیان ، شاه کار های معماری دوره ی صفوی ، هنر خطاطی ، معماری کلیسا های مسیحی و وجود کارگاه های فراوان صنایع دستی در شهر ، به منزله ی سرمایه ی اجتماعی برای اصفهان به شمار می روند .
این آثار اصفهان را به یکی از مقاصد گردشگری خلاق تبدیل کرده است .
9 . گفت و گو مندی .
توسعه و تمدن ، محصول گفت و گویی عقلانی ، توأم با احترام و تعامل بین انسان ها است .
گفت و گو ، نقش اصلی را در مبادله ی آراء ، ایده ها ، کالا ها ، خدمات ، رفع نیاز ها و کمبود های جوامع ایفا می کند .
گفت و گو و گفت و گو مندی یکی از ارکان اصلی ظرفیت سازی ، در حوزه ی شهر خلاق و گردشگری خلاق به شمار می رود .
گفت و گو امکان درک ، تفاهم و شناخت متقابل را فراهم می آورد .
پس از ادراک طرف مقابل است که شرایط ، برای مبادله ی فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی به نحوی مطلوب و سازنده بین طرفین آماده می شود .
گفت و گو مندی در گردشگری خلاق اهمیت حیاتی دارد ؛ تا آن جا که راه گشای محافظت از میراث گذشته و گشودن دروازه ها برای رونق شهر است .
10 . تجربه گرایی .
گردشگری خلاق به گردشگران این امکان را می دهد تا توانایی های بالقوه ی خود را از طریق مشارکت در دوره ها و آموحتن تجارب خاص گردشگری رشد دهد .
گردشگر خلاق در پی افزودن چیزی از خود به بافت پیرامونش است ؛ در واقع بافت خلاق در اختیار گردشگر قرار می گیرد و این خود گردشگر است که بخش عمده ی تجربه ی گردشگری را رقم می زند ، تجربه ای که پاسخ گوی نیاز های خلاق فرد است .
در گردشگری خلاق ، گردشگر به تعامل بیش تر آموزشی ، احساسی و اجتماعی و هم چنین مشارکت با مکان ، فرهنگ زندگی و مردم تشویق می شود .
تقاضای فزاینده برای گردشگری خلاق ، علاقه ی مدیران مقصد و جوامع محلی را به شناسایی فرصت های جذب گردشگران با ارتقاء ساده ی میراث نا ملموس ( بر گزاری کارگاه ها ) و بهینه سازی استفاده از زیر ساخت های موجود افزایش داده است .