آزمون گردشگری اینترنشنال - Quiz Tourisme International

آزمون گردشگری اینترنشنال - Quiz Tourisme International

دانلود - آموزش - جزوه - نمونه سوال - کتاب - فیلم - گردشگری اینترنشنال - Reza Aliyari
آزمون گردشگری اینترنشنال - Quiz Tourisme International

آزمون گردشگری اینترنشنال - Quiz Tourisme International

دانلود - آموزش - جزوه - نمونه سوال - کتاب - فیلم - گردشگری اینترنشنال - Reza Aliyari

1-5-9 . کتاب گردشگری خلاق . مجموعه مفاهیم شهر خلاق . نسخه دیجیتال .

مدیریت خلاقیت و فناوری های نوین شهر داری اصفهان .


انتشارات سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهر داری اصفهان .


نویسندگان : آزاده وسیلی . زهرا آقا جانی . احمد رضا دار افشانی .


مدیر هنری و طراح جلد : مهدی تمیزی .


صفحه آرا : نسرین آرین .


ویراستار : سمیه لندی اصفهانی .


مدیر تولید : سعید معتمدی .


تهیه شده در مرکز خلاقیت و نو آوری های شهر داری اصفهان .


تعداد صفحات : 48 .


نسخه دیجیتال : 1397 .


فهرست .


فصل اول . مفاهیم .


1 . مقدمه .


2 . تعاریف گردشگری خلاق .


3 . سابقه ی گردشگری خلاق .


4 . گردشگری خلاق از نظر یونسکو .


5 . مزایای گردشگری خلاق .


6 . گردشگری و مدیریت شهری .


7 . ارتباط شهر خلاق و گردشگری خلاق .


فصل دوم . گردشگری خلاق .


8 . تنوع فرهنگی .


9 . گفت و گو مندی .


10 . تجربه گرایی .


11 . برنامه هایی جهت افزایش تجربه گرایی در گردشگری خلاق .


12 . گردشگری رویداد ها و رخداد ها .


13 . صنایع خلاق .


14 . عناصر خلاق در خدمت گردشگری .


15 . گردشگری روایی و گردشگری خلاق .


فصل سوم . شهر خلاق و گردشگری .


16 . پیوست گردشگری خلاق در پروژه های عمرانی .


17 . توجه به هنر در شهر خلاق ( یک جاذبه برای گردشگر ) .


18 . گردشگران خلاق ؛ سفیران شهر .


19 . شهر خلاق ، عنوانی برای جذب گردشگر .


20 . گردشگری خلاق و توسعه ی کار آفرینی .


21 . گردشگری و توسعه ی پایدار .


22 . خاطره ای از یک گردشگر خلاق .


https://feedreader.com/observe/quiztourisme.blogsky.com/1402/04/21/post-159/ .


https://link.infini.fr/vDBDjWTV/ .

ادامه مطلب ...

1-5-8 . واژگان و اصطلاحات مهم در گردش گری شهری .

واژگان و اصطلاحت مهم در گردش گری شهری .


گردشگری در مفهوم وسیع و عام خود دارای تعاریف و اصطلاحاتی است که نهاد های ملی و جهانی و کار شناسان این رشته آن ها را به کار می برند .


با توجه به اهداف و وظایف گردشگری شهری ، در این جا به برخی از مهم ترین این تعاریف و اصطلاحات اشاره می شود :


گردش گر یا تفرج کننده کسی است که به خاطر اهداف و نیاز های فراغتی به یک یا چند فعالیت تفرجی در فضای باز روی می آورد .


فعالیت گردش گران می تواند به صورت فردی ، خانوادگی ، دوستانه و دسته جمعی انجام گیرد .


طیف گردش گران .


گردش گران از نظر نوع انگیزه ها و علایق و ویژگی های سنی ، جنسی ، شغلی و غیره به انواع مختلف تقسیم می شوند .


از دید گاه برنامه ریزی و مدیریت گردش گری ، مهم ترین گروه های گردش گری عبارتند از :


1 . گردش گری سیاحتی و زیارتی .


2 . گردش گران طبیعت .


3 . گردش گران علمی و فرهنگی .


4 . گردش گران ورزشی .


5 . گردش گران شغلی و تجاری .


6 . و ... .


گردش گاه .


گردش گاه یا تفرج گاه به مکان ، فضا یا محوطه های بزرگ یا کوچک گفته می شود که برای استفاده فعالیت های تفرجی آماده شده است .


گردش گاه به چند نوع عمده ؛ مثل :


1 - گردش گاه طبیعی . 2 - گردش گاه نیمه طبیعی . 3 - گردش گاه انسان ساخت . 4 - گردش گاه گسترده . 5 - گردش گاه متمرکز . 6 - گردش گاه دایمی . 7 - گردش گاه فصلی و جز آن تقسیم می شود .


مجموعه گردش گاهی .


به تعدادی از مکان ها و تسهیلات تفرجی مختلف گفته می شود که از دید مکانی با عمل کردی با یک دیگر هم بستگی و پیوستگی نزدیک دارند و به عنوان یک مجموعه واحد استفاده می شوند .


گردش گاه درون شهری .


به تمام فضا ها و مکان ها یی گفته می شود که در درون شهر قرار گرفته و برای انواع فعالیت های تفرجی کورد استفاده قرار می گیرد .


گردش گاه حاشیه شهری .


به تمام فضا ها و مکان هایی گفته می شود که در نواحی حاشیه ای و چسبیده به شهر قرار گرفته و برای انواع فعالیت های تفرجی و گردشی مورد استفاده عمومی شهروندان قرار می گیرد .


گردش گاه حومه ای .


به تمام فضا ها ، محوطه ها ، روستا ها و مکان هایی گفته می شود که در نواحی حومه ای و دور از شهر قرار گرفته و برای انواع فعالیت های تفرجی کورد استفاده عموم شهروندان قرار می گیرد .


ظرفیت گردش گاه .


ظرفیت گردش گاه یا ظرفیت تفرجی ، معرّف حدود کلی میزان استفاده از یک گردش گاه در زمانی معلوم است .


افزایش این ظرفیت بدون آن که آسیب و زیانی به محیط طبیعی و کالبدی با کیفیت تجربه گردش گر وارد شود تا سطحی معین می تواند باشد .


منابع و جاذبه های گردش گری .


منابع و جاذبه های اصلی گردش گری عبارت است از :


1 - جاذبه های طبیعی . 2 - جاذبه های سیاحتی و زیارتی . 3 - جاذبه های علمی و هنری . 4 - جاذبه های اجتماعی و فرهنگی . 5 - جاذبه های ورزشی - تفریحی . 6 - جاذبه های درمانی - بهداشتی . 7 - و ... .


تسهیلات و تجهیزات گردش گری .


تسهیلات و تجهیزات لازم و عمده مورد نیاز برای عموم گردش گران عبارت است از :


A - تسهیلات اقامتی و پذیرایی .


B - تسهیلات دست رسی و حمل و نقل .


C - تسهیلات رفاهی ( ایمنی ، بهداشتی ، درمانی ، بانکی ) .


D - تسهیلات و تجهیزات ورزشی و تفریحی .


E - تسهیلات و تجهیزات ارتباط دور .


گرد آوری و تألیف : جواد مهدی زاده .


وزارت کشور .


سازمان شهر داری ها و دهیاری های کشور .


مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی .


کتاب سبز 1400 .


راهنمای عمل شهر داری ها .


https://feedreader.com/observe/quiztourisme.blogsky.com/2023/07/12/post-158/+view .


https://link.infini.fr/TSZTjFYJ/ .

1-5-7 . کار آفرینی روستایی . کار آفرینی و توسعه .

کار آفرینی روستایی .


کار آفرینی و توسعه .


این واقعیت عینی ، بسیاری از اندیشمندان جامعه را بر آن داشته است تا بر پایه یک رشته دید گاه های نظری و نیز تجربه شماری از کشور های موفق در گذشته و حال ، نقش کار آفرینان را در فرآیند واقعی توسعه مطرح کنند .


یعنی عناصری که در شرایط مناسب می توانند با تکیه بر توان ذهنی و نیز ریسک پذیری ذاتی خود ، به عنوان موتور (( یا پیش رانه )) حرکت جامعه مسئولیت بپذیرند و سازو کاری را به جریان ندازند که مستقل از دولت و با تکیه بر نیروی مادی و ذهنی مردم موجب اعتلای جامعه شود .


ولی کار آفرینی چیست و کار آفرینان از چه ویژگی ها یی بر خور دارند ؟


آیا امکاناتی در جامعه ما برای آن ها وجود دارد ؟


و سر انجام تجربه دیگران چه درس هایی برای ما دارد ؟


این پرسش ها یی است که در ادامه به آن ها پرداخته خواهد شد .


شماری از اندیشمندان ، کار آفرینی را نوعی رفتار و شیوه زندگی می دانند ، گروهی دیگر آن را کاری هنری می انگارند .


ولی پیتر دراکر ( Peter Drucker ) کار آفرینی را به معنای جست و جوی دائمی برای تغییر ، واکنش در برابر آن و بهره برداری از آن به عنوان یک فرصت بیان می کند .


از سوی دیگر ، شومپیتر ، به عنوان کسی که بای نخستین بار این مقوله را در نظریات خود به صورت علمی بیان کرد ، کار فرینی را فرآیند تخریب خلاق می داند .


طبق نظر وی ، در فرآیند کار آفرینی در آغاز نو آوری صورت می گیرد ، خلاقیت و انحصاری گذرا را به وجود می آورد و در پی آن سود های انحصاری حاصل می شود ، و سپس با گسترش این نو آوری ، سود های انحصاری از میان می روند ، ئ امکان نو آوری های بیش تر فراهم می آید .


در کار آفرینی از یک سو فرد قرار دارد و از سوی دیگر محیط وی مطرح می شود که بیان هر دو ضروری می نماید .


کار آفرین به طور کلی از مدیر متمایز می شود .


کار آفرین را عمدتا عامل شتاب دهنده تغییر در عرصه فعالیت های اقتصادی می انگارند ؛ زیرا وی شجاعت انجام واکنشی متفاوت از دیگران را در برابر رویداد ها دارد .


کار آفرین در حقیقت عنصری اقتصادی است که با به کار گیری عوامل تولید و بهره گیری از فرصت های به وجود آمده در بازار ، در بنگاه خود دست به کار های تولیدی و تجاری می زند .


وی پیش تاز است چون ریسک پذیری بالایی دارد .


علاوه بر ویژگی ها یی که در فوق برای کار آفرینان اشاره گردید ، در متون اقتصادی نیز به طور معمول ویژگی های زیر را برای کار آفرینان بر می شمارند :


1 . ابتکار عمل داشتن و فرا تر از وظایف شغلی حرکت کردن .


2 . قدرت تصمیم گیری و پیگیری های فردی داشتن .


3 . فرصت ها را به خوبی تشخیص دادن و به موقع عمل کردن .


4 . با ریسک های حساب شده حرکت کردن .


5 . دقت در کار ها داشتن و نگران کیفیت ها بودن .


6 . نسبت به انجام به موقع قرار داد ها و توافق ها نگران بودن و تعهد داشتن .


7 . نسبت به عوامل سود و زیان و باز دهی در کار ها حساس بودن .


8 . اتکا به نفس داشتن و به توانایی های درونی خود اعتماد کردن .


9 . انعطاف پذیر بودن و انتقادات را با روی باز پذیرفتن .


10 . در بیان عقاید و نظرات خود شجاع و جسارت داشتن .


11 . با نفوذ کلام ، قابلیت قانع ساختن دیگران را داشتن .


12 . از استراتژی های نفوذی و اثر گذار بر دیگران استفاده کردن .


13 . با برنامه ریزی های منظم ، مشکلات بزرگ را جز به جز کردن و موانع را از سر راه برداشتن .


کار فرین با این 13 ویژگی اصلی ، هشت وظیفه ی کلی زیر را بر عهده می گیرد :


1 . از موقعیت های محیطی آگاه می شود .


2 . برای استفاده از این موقعیت ها پذیرای ریسک می شود .


3 . سرمایه گذاری می کند .


4 . نو آوری می کند .


5 . کار و تولید را نظم می بخشد .


6 . تصمیم می گیرد .


7 . برنامه ریزی می کند .


8 . سود خود را با سود می فروشد .


ولی تمام این قدرت آفرینندگی در محیط ویژه ای عینیت پیدا می کند .


این محیط از دو زاویه باید مورد تأمل قرار گیرد .


1 . نخست ساختار اقتصادی جامعه است ، به این مفهوم که تولید کنندگان در چه مقیاسی فعالیت می کنند و در چه گروه ها یی از لحاظ اندازه طبقه بندی می شوند ، در چه مناطقی و در چه حوزه هایی از فعالیت های اقتصادی ، متمرکز هستند ، و چه رابطه ای با یک دیگر دارند .


2 . دوم چه فضای سیاست گذاری بر آن ها سایه انداخته است :


آیا سیاست آزاد اقتصادی حاکم است و ساز و کار بازار حکم می راند یا اقتصاد دستوری تسلط دارد ؟


مفاد نظریه نشان می دهد که کار آفرین می تواند در محیطی به بهترین وجه ، خلاقیت خود را عینیت بخشد و فضایی پر رقابت آماده کند که متکی بر ساز و کار آماده باشد .


مولف : لیلا صیاد بید هندی ( عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور ) .


وزارت کشور .


مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی .


دفتر امور روستایی استانداری گلستان .


انتشارات سازمان شهر داری ها و دهیاری های کشور .


بنیاد خواجه نصیر طوسی .


https://feedreader.com/observe/quiztourisme.blogsky.com/2023/07/12/post-157/+view .


https://link.infini.fr/k1coHr6e/ .

1-5-6 . کار آفرینی روستایی . تعریف کار آفرینی و کار آفرین .

کار آفرینی روستایی .


تعریف کار آفرینی و کار آفرین .


واژه کار آفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای (( متعهد شدن )) نشأت گرفته است .


بنا بر تعریف واژه نامه دانشگاهی وبستر : کار آفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازمان دهی ، اداره و تقبل کند .


فر آیندی است که منجر به ایجاد رضایت مندی و یا تقاضای جدید می گردد .


کار آفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصت ها .


کار آفرین ( مستقل ) : فردی که مسئولیت اولیه وی جمع آوری منابع لازم برای شروع کسب و کار است و یا کسی که منابع لازم برای شروع و یا رشد کسب و کاری را بسیج می نماید و تمرکز او بر نو آوری و توسعه فرآیند ، محصول یا خدمات جدید می باشد .


به عبارت دیگر ، کار آفرین فردی است که یک شرکت را ایجاد و اداره می کند و هدف اصلی اش سود آوری و رشد است .


مشخصه اصلی یک کار آفرین ، نو آوری می باشد .


ویژگی های شخصی کار آفرینان : دیوید مک کالند ( David McClelland ) از استادان روان شناسی دانشگاه هاروارد آمریکا که اولین بار (( نظریه روان شناسی توسعه اقتصادی )) را مطرح نمود ، معتقد است که عامل عقب ماندگی اقتصادی در کشور های در حال توسعه ، مربوط به عدم درک خلاقیت فردی است بنا بر عقیده ایشان با یک برنامه صحیح تعلیم و تربیت می توان روحیه کاری لازم را در جوامع تقویت نمود ، به گونه ای که شرایط لازم برای صنعتی شدن جوامع فراهم آید .


کارلند و همکارانش ام ویژگی هایی را که در مورد کار آفرین بررسی واقع و تأیید شده بوند ، جمع آوری نمودند که اهم آن ها عبارتند از :


1 . نیاز به توفیق .


2 . تمایل به مخاطره پذیری .


3 . نیاز به استقلال کار آفرینان دارای مرکز کنترل درونی هستند .


4 . خلاقیت .


مولف : لیلا صیاد بید هندی ( عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور ) .


وزارت کشور .


مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی .


دفتر امور روستایی استانداری گلستان .


انتشارات سازمان شهر داری ها و دهیاری های کشور .


بنیاد خواجه نصیر طوسی .


https://feedreader.com/observe/quiztourisme.blogsky.com/2023/07/12/post-156/+view .


https://link.infini.fr/pEnjksgk/ .

1-5-5 . دانلود کتاب گردشگری خلاق . مجموعه مفاهیم شهر خلاق . نسخه دیجیتال .

1-5-5 . دانلود کتاب گردشگری خلاق . مجموعه مفاهیم شهر خلاق . نسخه دیجیتال .


1-5-5 . دانلود کتاب گردشگری خلاق . مجموعه مفاهیم شهر خلاق . نسخه دیجیتال .


مدیریت خلاقیت و فناوری های نوین شهر داری اصفهان .


انتشارات سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهر داری اصفهان .


نویسندگان : آزاده وسیلی . زهرا آقا جانی . احمد رضا دار افشانی .


مدیر هنری و طراح جلد : مهدی تمیزی .


صفحه آرا : نسرین آرین .


ویراستار : سمیه لندی اصفهانی .


مدیر تولید : سعید معتمدی .


تهیه شده در مرکز خلاقیت و نو آوری های شهر داری اصفهان .


تعداد صفحات : 48 .


نسخه دیجیتال : 1397 .


فهرست .


فصل اول . مفاهیم .


1 . مقدمه .


2 . تعاریف گردشگری خلاق .


3 . سابقه ی گردشگری خلاق .


4 . گردشگری خلاق از نظر یونسکو .


5 . مزایای گردشگری خلاق .


6 . گردشگری و مدیریت شهری .


7 . ارتباط شهر خلاق و گردشگری خلاق .


فصل دوم . گردشگری خلاق .


8 . تنوع فرهنگی .


9 . گفت و گو مندی .


10 . تجربه گرایی .


11 . برنامه هایی جهت افزایش تجربه گرایی در گردشگری خلاق .


12 . گردشگری رویداد ها و رخداد ها .


13 . صنایع خلاق .


14 . عناصر خلاق در خدمت گردشگری .


15 . گردشگری روایی و گردشگری خلاق .


فصل سوم . شهر خلاق و گردشگری .


16 . پیوست گردشگری خلاق در پروژه های عمرانی .


17 . توجه به هنر در شهر خلاق ( یک جاذبه برای گردشگر ) .


18 . گردشگران خلاق ؛ سفیران شهر .


19 . شهر خلاق ، عنوانی برای جذب گردشگر .


20 . گردشگری خلاق و توسعه ی کار آفرینی .


21 . گردشگری و توسعه ی پایدار .


22 . خاطره ای از یک گردشگر خلاق .


https://s29.picofile.com/file/8465395650/.pdf.html .


http://quiztourisme.ir/0000/00/00/post-155/ .


http://quiztourisme.ir/2023/07/03/post-155/ .


https://link.infini.fr/_CrhXoNh/ .