آزمون گردشگری اینترنشنال - Quiz Tourisme International

آزمون گردشگری اینترنشنال - Quiz Tourisme International

دانلود - آموزش - جزوه - نمونه سوال - کتاب - فیلم - گردشگری اینترنشنال - Reza Aliyari
آزمون گردشگری اینترنشنال - Quiz Tourisme International

آزمون گردشگری اینترنشنال - Quiz Tourisme International

دانلود - آموزش - جزوه - نمونه سوال - کتاب - فیلم - گردشگری اینترنشنال - Reza Aliyari

0-8-7 . موزه جواهرات ملی تهران . ایران .

موزه ملی جواهرات ، یکی از جذاب ترین مکان های گردشگری تهران به حساب می‌آید که گنجینه ای نفیس از جواهرات سلطنتی را تحت عنوان خزانه ملی ، حفظ و نگهداری می کند .


موزه جواهرات ملی تهران . ایران .


نفایس منحصربه‌فرد و ارزشمندی که امروزه در موزه ملی جواهرات ایران وجود دارند ، مجموعه ای از تاریخ و هنر اعصار گذشته این سرزمین است .


قدمت جواهرات گران قیمتی که در این موزه به نمایش درآمده است ، به دوران صفویه برمی گردد ؛ چرا که تا پیش از آن دوران ، اقدامی برای جمع آوری و حفاظت از جواهرات و سنگ‌های زینتی در ایران صورت نمی گرفت .


سلاطین صفوی از حدود قرن ۹۰۷ تا ۱۱۴۸ هجری قمری ، با کمک کارشناسان دولت وقت ، جمع‌آوری گوهر ها و جواهرات گران بها را آغاز کردند .


برخی از این نفایس ارزشمند از بازار های هند ، عثمانی و کشورهای اروپایی چون ایتالیا و فرانسه خریداری و به اصفهان ( پایتخت حکومت آن زمان ) انتقال یافت .


با ورود (( محمود افغان )) به ایران در پایان سلطنت شاه سلطان حسین صفوی ، خزانه دولت توسط مهاجمان افغان غارت و پراکنده شد .


در زمان ورود شاه طهماسب دوم به اصفهان با همراهی نادر ، برخی از این جواهرات به چنگ نادر افتاد و از خروج آن‌ها از ایران جلو گیری شد .


برای باز پس گیری سایر جواهراتی که به هندوستان رفته بود نیز نادر نامه‌هایی به دربار هند نوشت که پاسخ مساعدی دریافت نکرد.


در ۱۱۵۸ هجری قمری و پس از لشکرکشی نادر به هندوستان ، بخشی از جواهرات و اموال خزانه ،‌ توسط محمدشاه به او تسلیم و به ایران بازگردانده شد .


نادرشاه افشار ، مقداری از این اموال و جواهرات را به امرای ممالک همسایه پیشکش ، قسمتی را بین سپاهیان خود تقسیم و بخشی دیگر را به آستان امام رضا ( ع ) تقدیم کرد .


پس از قتل نادر ، خزانه او توسط یکی از سرداران با نام (( احمد بیک افغان ابدالی )) غارت شد و برخی از این نفایس گران بها را چون الماس معروف (( کوه نور ))  از ایران خارج کردند .


مجموعه خزائن ملی ایران در دوران قاجار با جمع‌آوری ، ضبط و نصب جواهرات جدید گسترش پیدا کرد .


تاج کیانی، تخت نادری ، کره جواهر نشان و تخت طاووس ( تخت خورشید ) از جمله نفایسی هستند که جواهراتی بر آن نصب شده ؛ فیروزه نیشابور و مروارید خلیج فارس نیز به‌تدریج به این مجموعه گران بها افزوده شد .


این جواهرات سلطنتی و گوهر های نفیس ، در دوره قاجاریه در کاخ گلستان و سپس در زمان پهلوی اول ، در زیر زمین کاخ مرمر نگه داری می شد .


در سال ۱۳۱۶ خورشیدی و پس از تکمیل ساختمان بانک ملی ، جواهرات سلطنتی به بانک ملی ایران منتقل و به‌عنوان پشتوانه اسکناس و پول ملی ، به حساب آمد .


موزه جواهرات ملی نیز در سال ۱۳۳۴ ساخته شد و با تاسیس بانک مرکزی ایران در سال ۱۳۳۹ افتتاح شد و در اختیار خزانه بانک قرار گرفت .


جواهرات ملی ایران ، امروزه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به‌عنوان وثیقه بدهی دولت به بانک ، حفظ و صیانت می شود .


این مجموعه نفیس و منحصربه‌فرد، بسیاری از جواهرات سلسله‌های پادشاهی صفویه، ‌افشاریه، قاجاریه و پهلوی را در معرض نمایش عموم قرار داده است.


الماس دریای نور ، جقه نادری ، تاج فرح پهلوی ، تاج کیانی ، کره جواهر نشان ، تخت طاووس ( تخت خورشید ) و تخت نادری ، تنها بخشی از مهم ترین جواهراتی هستند که در این موزه نگه داری می شوند .


با تکمیل ساخت خزانه جدید بانک مرکزی در تپه های عباس‌آباد ، موزه جواهرات ملی ایران به این اراضی انتقال خواهد یافت .


کجا رو .



Treasury_of_National_Jewels


Koh_i_Noor



موزه جواهرات ملی تهران . ایران .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد